Grupy mieszane wiekowo
Pedagogika Montessori bierze pod uwagę przede wszystkim poziom rozwoju dziecka, a
nie jego wiek, gdyż wiek metrykalny nie decyduje o poziomie rozwoju. Każde dziecko
rozwija się według własnego rytmu. Grupy jednolite wiekowo są sztucznym
podziałem, który nie występuje w społeczeństwie. Dziecko najlepiej rozwija
się, gdy ma możliwość obcowania z dziećmi
w różnym wieku. Starsze dzieci
pomagają młodszym ucząc się odpowiedzialności, a młodsze uczą się poprzez
naśladowanie zachowań starszych. Dzięki temu w Przedszkolu Montessori jest jak w
domu.
Indywidualny program nauczania
Każde dziecko rozwija się według własnego rytmu, trudno więc stworzyć program,
który zaspokajałby potrzeby rozwojowe wszystkich dzieci. Każde dziecko w danym
momencie ma inną potrzebę, której zaspokojenie jest niezbędne do prawidłowego
rozwoju. Nauczyciel obserwuje na jakim etapie rozwoju znajduje się dziecko i
zachęca je do podjęcia działań, pozwalając dziecku rozwijać samodzielność.
Indywidualny program nauczania możliwy jest dzięki odpowiednio przygotowanemu
otoczeniu,
w którym dziecko ma możliwość wyboru materiału, działań i
odkryć.
Realizacja podstawy programowej za pośrednictwem materiałów rozwojowych
W otoczeniu dziecka znajduje się ok. 600 materiałów rozwojowych, które
pozwalają rozwinąć umiejętności i zdobyć wiedzę, określoną w podstawie
programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli. Zakres umiejętności i
wiedzy, którą może zdobyć dziecko w Przedszkolu Montessori znacznie wykracza
poza wymagania stawiane dzieciom w tym wieku.
Brak rywalizacji i współzawodnictwa
Każdy materiał rozwojowy występuje tylko w jednym egzemplarzu, co sprawia, że z
wybranym materiałem w danym momencie może pracować tylko jedno dziecko. Sukces
dzieci nie jest więc porównywalny i nie istnieje możliwość konkurencji. W
Przedszkolach Montessori ogranicza się indywidualne współzawodnictwo, ze względu
na fakt, iż dzieci w wieku przedszkolnym nie są na tyle dojrzałe emocjonalnie, by
zmierzyć się z porażką.
Wolność
Wolność jest cechą charakterystyczną wszystkich Przedszkoli Montessori, nie
mówimy tu jednak o wolności od wychowania, ale o wolności w wychowaniu.
Wolność poruszania się – ruch jest niezbędnym warunkiem rozwoju intelektu. Gdy dziecka ma możliwość swobody poruszania się i wyboru pozycji według
potrzeb, to wykorzystuje całą swoją energię na przyswajanie wiadomości.
Wolność wyboru – dzieci wybierają czynności spośród przedstawionych
wcześniej przez nauczyciela, to od ich wyboru zależy sposób pracy – indywidualny lub grupowy.
Wolność czasu – praca dzieci nie jest ograniczona czasowo, mogą pracować nad zadaniem tak długo, jak mają ochotę. To dziecko określa własne tempo pracy.
Wolność od konkurencji – dziecko nie otrzymuje nagród od nauczyciela,
motywacją jest jego własny sukces. W Przedszkolach Montessori maksymalnie ogranicza się indywidualne współzawodnictwo.
Wolność od stresu i przymusu – dzieci nie są zmuszane do osiągnięcia
wspaniałych wyników, w miarę upływu czasu same są w stanie wyznaczyć sobie cel.
Wolność od bezpieczeństwa – otoczenie nie stanowi zagrożenia zarówno
fizycznego, jak i intelektualnego.
Wolność dorastania – środowisko Montessori oferuje dzieciom materiały do ich rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i duchowego. Rozwój ten jest rezultatem wolności. Dzieci, których potrzeby są zaspokojone, stają się spokojniejsze, pewniejsze siebie i szczęśliwe. Dzięki temu problem dyscypliny sam się rozwiązuje.
Serdecznie Zapraszamy!